Bodega Miguel Torres - Reisverslag uit Curicó, Chili van Tom en Christel - WaarBenJij.nu Bodega Miguel Torres - Reisverslag uit Curicó, Chili van Tom en Christel - WaarBenJij.nu

Bodega Miguel Torres

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Tom en Christel

16 Februari 2009 | Chili, Curicó

Yes! Vandaag staat mijn favoriete tour op het programma! We gaan het wijnhuis van Torres in Chili bezoeken!!

De familie Torres is oorspronkelijk eind 18de eeuw begonnen met wijnmaken in Spanje. In de loop der jaren is de familie verspreid over de wereld naar Chili en Californië. Spanje is echter nog steeds verreweg de grootste producent. In Californië en Spanje waren we al geweest, maar Chili stond nog op de lijst.

We schrijven ons in voor een tour inclusief proeverij. Uiteindelijk krijgen we een Engelstalige prive-tour bij gebrek aan andere toeristen.
We wandelen over het landgoed Santa Digna en krijgen uitleg over het proces van wijnmaken en de speciale Torres-methode. Het blijkt dat de Chileense centrale vallei, het wijngebied van Chili, erg beschermd ligt tussen de Atacama-desert, de Andes in de Pacifische oceaan. Dit zorgt ervoor dat er hier bijna geen insecten en ziektes voorkomen in de druivenstruiken. Ze hoeven dan ook weinig tot geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Eén van de wijnen van Torres heeft het keurmerk voor organische wijnen, maar de planning is dat binnen enkele jaren alle wijnen van Torres dit keurmerk hebben.
De wijnranken hoeven hier ook niet zoals in Europa op nieuwe stammen geënt te worden. Er staan hier wijnranken van ruim honderd jaar oud. We proeven de verschillende druiven rechtstreeks van de struiken. De Chardonnay-druif is opmerkelijk zoet.

De tour neemt ons mee langs het gehele productieproces en over het landgoed van Miguel Torres. Deze man woont ondertussen weer in Spanje, maar komt twee keer per jaar naar Chili en dan betrekt hij zijn villa op het Santa Digna landgoed. Deze villa ligt werkelijk idyllisch!

Daarna is het tijd voor het echte werk! Wijntjes proeven (en voor Tom drinken)!! Ik mag dan wel zwanger zijn, wijnproeven is nog steeds erg leuk! ;)
We maken kennis met verschillende wijntjes waaronder een Chardonnay uit 2003 (Maquehua). Jammie, de lekkerste witte wijn die ik ooit heb geproefd! Een aanrader!!

Jammer dat er niet zoveel in onze tassen kan.... We zouden hier wel het één en ander willen meenemen. We kiezen uiteindelijk voor een fles Chileense rose champagne die we vast koud zetten voor in juli!

• 17 Februari 2009 - 14:36

Ludo:

Containers laten overkomen dan. Is hier genoeg markt voor! ;)

• 17 Februari 2009 - 15:05

Igor:

Hee Chris!

Goed dat je geen wijn hebt gedronken hoor! Ik was ook van de 'twee rode wijntjes voor zwangere vrouwen-lobby' maar daar kom ik na een intensieve internet-search erg op terug.

In rode wijn zitten weliswaar anti-oxidanten, maar die alcohol is niet prettig voor de foetus.

Verder ben ik dan ook gewoon stinkend jaloers op jullie, dat jullie daar aan die goddelijke chardonnay hebben staan sloeberen!

Zucht...

• 17 Februari 2009 - 20:49

Tjerko:

Hoi,

Dankzij de herinnering kan ik eindelijk even kijken naar jullie reis. Vooral dit bezoek past goed volgens mij! Helaas gaan alcohol en zwangerschap niet samen maar neem maar wat flessen mee naar NL want komt vast goed.

Mooie foto's! En met een buikje..... I'll keep following the rest of the trip. Veel plezier!

Groet,
    Tjerko

• 17 Februari 2009 - 22:04

Els En George:

't is wel te zien dat Tom gedronken heeft of lijkt het maar alsof hij door z'n knieën zakt? Dat komt ervan als je een privé-toer krijgt terwijl ze de flessen voor een hele groep hebben klaargezet.

• 18 Februari 2009 - 12:09

Mirjam:

Mmmm dat klinkt heerlijk: wijntjes proeven. Da's toch net anders dan een theetje. De rose champagne klinkt alvast heel feestelijk!

Genietze nog!

• 19 Februari 2009 - 10:54

Karien En Charlotte:

Kinkt goed! Wat een verhalen weer...echt puur genieten!
    Kan ik jou (Chris) dan jaloers maken met het idee dat ik weer een wijntje kan drinken (hihi)???
    Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal (foto's vind ik ook bijzonder leuk, misschien wil je een keerje schuin gaan staan Chris???, dan kunnen we het buikje goed zien, want daar zitten we echt WEL op te wachten!!!)

• 19 Februari 2009 - 19:45

Bart:

zo he, wat een mooie verhalen en, zo mogelijk, nog mooiere foto's. Echt wel mooi!
    adios,
    Bart

ps: ligt het aan mij of is het puur toeval dat er sinds het bezoek aan het wijnhuis Torres geen nieuw bericht meer is. Jullie zijn toch niet nog steeds aan het proeven, he?