Pucon - Reisverslag uit Pucón, Chili van Tom en Christel - WaarBenJij.nu Pucon - Reisverslag uit Pucón, Chili van Tom en Christel - WaarBenJij.nu

Pucon

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Tom en Christel

12 Februari 2009 | Chili, Pucón

Vanochtend zijn we vanuit Entre Lagos naar Pucon vertrokken met onze auto.

Rijden door Chili is geen straf. Wat is het landschap mooi! Echt prachtig om doorheen te mogen rijden. Achter iedere bocht komt weer een mooie ansichtkaart tevoorschijn. Autorijden is dus gewoon genieten. De hoofdwegen zijn hier niet slecht, sommige zijn zelfs wel goed te noemen. De hoofdweg door Chili is de Panamerica. Dat is de langste snelweg die dwars door Zuid-Amerika loopt. Deze is vaak tweebaans en dat is prima te doen, maar er zijn ook gedeelten eenbaans en dat is wat lastiger. Hier rijden op de snelweg namelijk ook bussen die om de haverklap stoppen. Echt, de bushaltes zijn gewoon midden op de snelweg. En dat is op zich niet zo heel erg maar de meeste bussen (en ook vrachtauto´s) hebben geen lichten en dat zorgt ervoor dat je af en toe onverwachts flink in de remmen moet. Maar goed als je dat weet, houd je daar rekening mee. Naast de bussen, fietsen er hier ook mensen langs de snelweg. Ook niet echt lekker als je met 120km/u rakelings langs fietsers komt. Daarnaast wordt de snelweg regelmatig overgestoken door voetgangers en lopen er overal zwerfhonden. Dus echt vergelijken met Nederland lukt niet ;).

Als we bijna in Pucon zijn, rijden we door het plaatsje Villarrica waar we stoppen voor de lunch. Even wat lekkers in de supermarkt gekocht en vervolgens lekker opgepeuzeld op een grote rots aan het meer: Lago Villarrica. Wat is de omgeving hier prachtig! Het meer ligt ingeklemd tussen bergen en je hebt een mooi uitzicht op de Villarrica vulkaan.

In Pucon aangekomen, gaan we op zoek naar een hostelletje. Dat blijkt dit keer niet makkelijk. We zijn al twee uur bezig, en 20 ´todo occupado´s´ verder..... Hmmm... ziet er naar uit dat dit niet gaat lukken. Wat blijkt nu..... Pucon is de favoriete vakantiebestemming voor veel Chilenen. En blijkbaar gaan die de eerste week van februari naar Viña del Mar en de tweede week van februari met z´n allen naar Pucon. Gezellig! Maar nu ff niet! De zon schijnt en het is hier tegen de dertig graden. Klinkt misschien lekker maar als je van hostel naar hostel loopt, is er niet zoveel aan. We spreken af om er nog één te proberen en dan door te rijden naar een andere stad. Dat hostel had alleen nog een eenpersoons kamer over. De eigenaresse liet het ons zien en zei dat we daar wel met z´n tweetjes in zouden passen. Ik zei haar dat we er met z´n drietjes in moesten en dat ik dat niet zo zag zitten.... Vanaf dat moment werd ik in de watten gelegd. Ik moest gaan zitten in de woonkamer.... kreeg een glas water... en ze ging rondbellen op zoek naar een geschikte kamer voor ons. Echt fantastisch, want uiteindelijk lukte het haar. Het bleek ook nog eens een prachtige kamer (met rainshower) aan de hoofdstraat in Pucon. Wij weer helemaal happy :)!

Pucon is naast een gezellige stad waar veel sportfanaten naartoe komen (klimmers, rafters, snowboarders) ook een spirituele plek. In Pucon komen alle elementen samen. Het ligt aan een groot meer en aan de voet van een vulkaan die nog zeer actief is. Een bijzondere plek waar naast outdoorsport ook veel aan yoga, reiki, shi-atsu etc wordt gedaan. Het valt ons op dat er ook veel yogales aan kinderen wordt gegeven. Misschien een leuke specialisatie voor jou Marian?

De Villarrica vulkaan is zo actief dat er in de stad een waarschuwingssysteem hangt. Groen licht betekent seismologische activiteit, het uitspuwen van rook en as en lichte aardbevingen. Maar dat is dus heel normaal hier, bij rood licht wordt de stad geevacueerd. Gelukkig staat het licht op groen tijdens onze driedaagse aanwezigheid!

• 16 Februari 2009 - 06:59

Paul:

Klinkt gezellig dat Pucon...

• 16 Februari 2009 - 17:43

Silvie:

hee, daar ben ik ook geweest. relaxed daar! En lekker warm! (hier helaas niet..).

• 16 Februari 2009 - 20:33

Harry En Marian:

Lijkt ons prachtig de energie van zo'n plek te voelen!
    Tja, yoga voor kinderen, heel leuk, ik heb er al boekjes van. Misschien voor jullie kleintje later?
    Liefs, Harry en Marian

Tom en Christel

Na onze prachtige reis om de wereld in 100 dagen 3 jaar geleden begon het weer te kriebelen........ Wij vliegen 5 januari naar Buenos Aires (Argentinie). Daar gaan we rondreizen om uiteindelijk via Patagonië in Chili aan te komen. In totaal zijn we acht weken onderweg met rugzak en lonely planet zonder vaste reisroute. We moeten uiteindelijk 2 maart in Santiago de Chili zijn om het vliegtuig terug naar Madrid-Amsterdam te halen.

Actief sinds 02 Nov. 2008