Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Tom en Christel - WaarBenJij.nu Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Tom en Christel - WaarBenJij.nu

Punta Arenas

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Tom en Christel

04 Februari 2009 | Chili, Punta Arenas

Eergisteren (maandag) zijn we met de bus van Ushuaia (Argentinie) naar Punta Arenas (Chili) gereden. Voor de zekerheid hebben we maar een andere busmaatschappij geboekt met nieuwere bussen ;).
We moesten voor de derde keer in korte tijd door de douane. Ze begonnen wat raar te kijken met al die stempels in onze paspoorten maar gelukkig geen problemen en we konden snel door. Dit keer hadden ze in Chili echte X-ray apparaten en geen houten bankjes dus dat versnelde de procedure aanzienlijk. Nu hebben we er nog geen twee uur over gedaan om door de douane te komen, dus dat was vlotjes!

De ferry-overtocht over het Magelhaen-kanaal was dit keer ook totaal anders. Het water was rustig, het waaide minimaal, het zonnetje scheen. Heerlijk! Dit keer werden we getrakteerd op een hele school Commerson-dolfijnen inclusief kleintjes! Helemaal super!
Als souvenir hebben we, geheel in traditie, een mooie steen van Vuurland meegenomen.

Punta Arenas was vroeger een belangrijke havenplaats maar stelt tegenwoordig, sinds de opening van het Panama kanaal, niet meer zoveel voor. Wel ligt het tegen het Reserva Forestal Magellanes aan. Een mooi natuurreservaat waar je stevige hikes kunt maken. Darwin was hier helemaal idolaat van omdat je èn uitzicht over Punta Arenas hebt èn uitzicht op Vuurland hebt. Wij hebben vandaag onze bergschoenen dan ook aangetrokken en zijn dezelfde route gaan lopen. Het was zeer de moeite waard! Een hele diverse tocht over heuvels, door bossen, door groene valleien vol bloemen maar ook over rotsen en door blubber. Sommige stukken uit de hike waren keurig uitgezet (soms zelfs trappetjes) andere stukken waren lastig te volgen door de blubber en moerasachtige grond. Het uitzicht was mooi, maar de hike zelf was veel mooier!

• 05 Februari 2009 - 20:26

Vincent En Mirjam:

Dag lieve buurtjes,

Eindelijk nemen wij ook even de tijd om op jullie berichtjes te reageren. Niet dat wij niet met jullie meeleven hoor. Vooral de meiden zijn er maar druk mee: als het hier donker wordt, zeggen ze dat het bij jullie licht is en andersom. Tom en Christel zijn aan de andere kant van de wereld: dat hebben ze heel goed begrepen. Aan de foto's te zien, hebben jullie niks te klagen. Geniet er nog maar heel erg van!
    Ondertussen kijken wij elke dag even naar jullie huis: ziet er goed uit.
    Het ei in de straat is inmiddels uitgekomen: een jongen, Milan. Verder heeft mijn broer ook een derde dochter gekregen: Tirza!

Nogmaals genietze, en wij genieten weer regelmatig veder van jullie verhalen

• 07 Februari 2009 - 21:06

George En Els:

Mochten jullie denken dat jullie dromen als je Willem-Alexander en Maxima daar ergens ziet, dan dromen jullie niet. Ze zijn vanuit Punta Arenas vertrokken naar Antarctica om daar een Brits onderzoeksstation te bezoeken. W-A was erg enthousiast over het Chileense NP Torres del Paine waar jullie ook waren. Hij schrijft op zijn weblog: "Hoewel het niet mijn bedoeling is een reisverslag te maken, maar ..... kan ik het toch niet nalaten dit park aan te raden."

Tom en Christel

Na onze prachtige reis om de wereld in 100 dagen 3 jaar geleden begon het weer te kriebelen........ Wij vliegen 5 januari naar Buenos Aires (Argentinie). Daar gaan we rondreizen om uiteindelijk via Patagonië in Chili aan te komen. In totaal zijn we acht weken onderweg met rugzak en lonely planet zonder vaste reisroute. We moeten uiteindelijk 2 maart in Santiago de Chili zijn om het vliegtuig terug naar Madrid-Amsterdam te halen.

Actief sinds 02 Nov. 2008